My Blog List

Thursday 6 October 2016

MENGAPA IBU MENYUSU CEPAT LAPAR DAN CARA MENGATASINYA

Teks : Roslina Awang
Entri 6




"Semenjak saya menyusukan anak, nafsu makan saya membuak2. Serius, sukar untuk saya mengawal nafsu makan. Selepas menyusu je, automatik rasa lapar. Kadang2 sampai menggigil2. Setakat makanan ringan seperti biskut dan roti, tak rasa apa2 pun. Mau kena makan nasi juga walau sepinggan."

Pernah tak anda menghadapi situasi di atas?

Pada kebiasaannya, ibu menyusu akan berasa lapar lebih daripada biasa. Ini sesuatu yang normal kerana pada fasa ini, tubuh kita bekerja keras sepanjang masa untuk menghasilkan susu. Ibu menyusu memerlukan tambahan kalori sebanyak 200-500 kalori melebihi keperluan ibu2 lain. Pastikan yang jumlah kalori diambil datang daripada sumber makanan yang berkualiti iaitu ada sumber fiber dan protein yang mencukupi. Ia akan membantu ibu mengawal nafsu makan.

Hakikatnya, penyusuan sangat membantu membakar lemak yang terkumpul semasa kehamilan. Ini bermakna ibu menyusu membakar kalori yang lebih dan lebih mudah kurus berbanding ibu lain.


CARA MENGATASINYA

🔷 Banyakkan minum air kosong. Wajib minum 3-4 liter sehari kerana ibu menyusu memerlukan air yang banyak untuk menghasilkan susu yang banyak. Selain itu boleh membuat ibu berasa lebih kenyang dan mengurangkan nafsu makan.
🔷 Makan mengikut keperluan. Walaupun ibu menyusu tidak digalakkan berdiet, tapi perlu tahu bahawa pengambilan makanan yang berlebihan akan menyumbang kepada kenaikan berat badan.
🔷 Buat senaman bagi membantu meningkatkan metabolisma badan yang memudahkan penghadaman dan pembakaran kalori dalam badan.
🔷 Boleh juga ambil suppliment yang sesuai untuk ibu menyusu yang boleh membantu mengurangkan selera makan


Nak cara mudah?

Amalkan kemam #gulagulakurus Mince untuk membantu anda menurunkan berat badan dengan lebih efektif. Bukan itu saja, kuantiti susu ibu pun semakin bertambah. Mince sesuai untuk ibu2 menyusu yang ingin kembali kurus dan cantik di mata suami.

Tak caya??
Apa kata lihat testimoni kami di bawah


SPECIAL OFFER kepada siapa yang terus wasap Kak Ros di no. 010-5112725


#kurus #tipskurus

No comments:

Post a Comment